-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29798 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا در قرآن و سنّت ، دليلي قطعي بر امامت ائمه ( 8 ) وجود دارد ؟
قطعي ترين دليل بر وجود امامت ائمه ( عليهم السلام ) فرمايشات نبي اكرم ( ص ) در اين مورد و همچنين نصب آنها از ناحيه خداوند . زيرا خداوند خطاب به پيامبرش مي فرمايد : « لو تقول علينا بعض الا قاويل لاخذنا منه باليمين ثم لقطعنا منه الوتين فما منكم من احد عنه حاجزين ؛ اگر او پاره اي گفته ها بر ما بسته بود ( يعني آنچه را كه ما نگفته بوديم به ما نسبت مي داد ) ، دست راستش را سخت مي گرفتيم ، سپس رگ قلبش را پاره مي كرديم و هيچ يك از شما مانع عذاب او نمي شد » .
پس آنچه رسول اكرم ( ص ) مي گويد ، دقيقاً هماني است كه از ناحيه خداوند مأمور ابلاغ آن مي باشد و البته رسول گرامي ، جز وحي چيزي نمي گويد ( ما ينطق عن الهوي ) .
آياتي كه در قرآن كريم بر امامت ائمه ( عليهم السلام ) دلالت دارد عبارتند از:
1 . آيه تطهير : « انما يريداللَّه ليذهب عنكم الرجز اهل البيت و تطهير كم تطهيراً . . . » . اهل سنّت در تفاسير و نيز كتابهاي روايي خود ، معتقدند اين آيه در شأن اهل بيت رسول اكرم يعني حضرت علي ( عليه السلام ) و فاطمه ( س ) و حسن ( عليه السلام ) و حسين ( عليه السلام ) نازل شده است .
2 . آيه مباهله : « تعالوا ندع انبائنا و ابنائكم و نساءكم و . . . » اين آيه برين تن اهل كسأ دلالت دارد{P - سوره آل عمران ، آيه 61 . P}
و حديث معروف كسا مؤيد آن است .
3 . آيه زكوة : « انما و ليكم اللَّه و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة ديوتون الزكوة و هم راكعون »
{P - سوره مائده ، آيه 55 . P}
4 . آيه مودت : « اقل لااسألكم عليه اجراً الّا المودة في القربي . . . » .
{P - سوره شوري ، آيه 23 . P}
از اين مقدّمه نتيجه مي گيريم كه « وصايت » مسئله اي بود كه رسول اكرم ( ص ) از ناحيه خداوند مأمور به ابلاغ و بيان آن بودند و طبق احاديثي كه در كتاب هاي اهل سنّت شيعيان نقل شده ، رسول اكرم ( ص ) نام ائمه و عدد آنها را بارها بيان فرموده بودند . براي نمونه دو حديث ذكر مي شود:
1 . روي مسلم عن جابربن سمره انّه سمع النبي ( ص ) يقول : لايزال الدين قائما حتّي تقوم الساعه اويكون عليكم اثناعشر خليفه كلهم من قريش ؛ مسلم از جابر بن سمره نقل كرده {P - صحيح مسلم ، ج 3 ، ص 453 و سنداحمد ، ج 5 ، ص 86 . P}
است كه او از رسول خدا شنيد كه مي گفت : دين خداوند پا برجاست تا روز قيامت تا اينكه دوازده جانشين و خليفه بر آنها حاكم باشد كه همه آنها از قريش مي باشد .
2 . جويني از عبداللَّه بن عبّاس نقل كرده كه ابن عبّاس نقل مي كند:
قال رسول اللَّه ( ص ) : انا سيدالنيّن و علي بن ابي طالب سيد الوصيين ، و ان اوصيايي بعدي اثناعشر اولهم علي بن ابي طالب و آخرهم المهدي ؛ رسول اللَّه ( ص ) فرمودند : من سرور و آقاي انبياء هستم و علي سرور و سيد اوصياست و به درستي كه اوصياي من ، بعد از من ، دوازده نفرند كه اوّلين آنها علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) و آخرين آنها مهدي ( عج ) است .
{P - براي اطّلاع بيشتر : ر . ك : مصلح سماوي ، شيخ مهدي ، امامت در پرتو كتاب و سنّت ، چاپ آستان قدس ؛ و نيز : حسكاني ، حافظ ، شواهدالتنزيل . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.